Sales / 1 april 2022 / by tr4nsactionart

Drukke dag gehad mijnheer?

Ik stap uit de trein en loop op weg naar huis. Bij de uitgang van het CS, staat een jonge man met dozen, flyers en kranten. Een student, schat ik in, die mij een abonnement op een krant wil verkopen en dus straks vragen gaat stellen als: ‘Leest u wel eens een krant of heeft u misschien interesse in?’ Na een vermoeiende werkdag, is dat wel het laatste waar ik zin in heb.  Dus verander ik van koers en kijk ik bewust de andere kant op. Vooral geen contactmaken in dit soort situaties, weet ik uit ervaring. Dat bespaart energie en ergernis.

Even, heel even, kan ik mijn nieuwsgierigheid echter niet bedwingen en kijk ik in de richting van de jongeman en de kranten. Een promotie voor het Financieel Dagblad, constateer ik. Op datzelfde moment kijkt de student ook mijn kant op en vraagt: ‘drukke dag gehad meneer’?De vriendelijke toon verrast mij, net als zijn oprechte interesse. En omdat hij mijn gun-factor raakt, besluit ik de jonge man het voordeel van de twijfel te geven en hem het recht te geven met mij een gesprek aan te gaan.

Vijf minuten later loop ik met een krant onder mijn arm en heb ik een proefabonnement op het Financieel Dagblad. Voel ik mij belazerd? Nee, integendeel zelfs: ik voel mij blij. Ik heb zojuist een aardige jongen ontmoet en een gesprek gehad, dat allerminst voorspelbaar of gladjes was. Hij heeft moeite voor mij gedaan en was primair in mij geïnteresseerd en niet in de verkoop van zijn waar. Tuurlijk speelde dat mee en vormde het abonnement zelfs de aanleiding. Maar hij begreep als geen ander dat je eerst contact moet maken en verbinding moet hebben, alvorens je tot zaken kunt komen. 

Bovenstaand voorbeeld is wellicht simpel, maar niet minder doeltreffend. Mijn vraag aan u is: doet u het ook zo?  Heeft u ook daadwerkelijke interesse in uw klant of lead of bent u vooral aan het duwen? Als u twijfelt, zou ik zeggen: zoek deze jongeman op bij het CS in Rotterdam en kijk hoe het moet. Of beter gezegd: hoe het ook kan. Beter. 

Hoe komt het dat je bij de ene verkoper onmiddellijk geïrriteerd raakt, terwijl de andere je direct pakt. Het verschil is vaak enorm. 

Niet alleen voor jou als klant maar ook voor de persoon zelf. Een ‘nee’ komt 2x harder aan.

Tags:
137 Comments
Leave a comment